tarzlarını savunan bazı rapçilerin boş konuşması - bol sözlük

tarzlarını savunan bazı rapçilerin boş konuşması



başlık no:27680 okunma:1282



  1. Not: Bu yazıda kişi eleştirisi değil, bir zihniyet eleştirisi yapılmak istenmiştir. Gündem konusu olmaya uygun değilse Konudışı'na da taşınabilir.

    Bu yazı; sadece rapçiler özelinde ele aldığım bir konu olsa da, aslında tartışma kültürümüzün olmayışından dem vurmaya çalışacağım bir yazı olacak. Aşırı özgüven, eleştiriye tahammülsüzlük ve/veya gelen eleştirilere karşılık olarak verilen cevapların boşluğu / sığlığı toplumsal bir sorun. Bu noktada beni bu yazıya sevk eden şey son dönemde Aspova'nın yaptığı bir açıklama; ancak sadece onun davranışı bu yönde olmadığı ve özellikle onu eleştirme gayretim bulunmadığı için başka örnekler de vereceğim. (Rahat okunması açısından entry'leri böleceğim. Yazı toplamda 3 entry sürecek.)

    Rapçilere gelen eleştiriler genellikle tarzlar bazında oluyor; tarzları eleştirilen rapçiler de kendi tarzlarını savunarak bir bakıma kendilerini savunmaya çalışıyorlar. Ama bu noktada bazı hatalara düşüldüğü kanısındayım. Evvela Joker'in sözlükte de efsaneleşmiş olan “Cehalete Sesleniş” konuşmasıyla başlayalım.

    1- Joker – Cehalete Sesleniş

    Joker şu sıralar farklı düşünüyor olabilir; ama zamanında kendisine küfürlü tarzı dolayısıyla yapılan eleştiriler yer yer hakarete varmış olmalı ki böyle bir video çekmiş. Haklı tarafları olabilir ama video daha isminden başlayarak bir bilmişlik havası yansıtmakta. Joker battle rap'in tanımını yaparken “Gerçeklerden bahsederek sisteme isyan içerikli, sert sözler içeren, giderli şarkı” diyor. “Sistem” kelimesi daha çok protest rap'i çağrıştırıyor; ama burada “sistem” sözüyle rap piyasasını da kastediyor olabilir. “Gerçeklerden bahis” ifadesi de durumdan duruma tartışmaya açık hâle gelebilir. Mesela milletin özel hayatını eleştiri konusu yapıp “Ama gerçek” diyerek “gerçeklerden bahsetmiş” olmanın -belli durumlar haricinde- pek de bir ağırlığı olmaz. Bu gerçeklerin dinleyiciyi ne kadar ilgilendirdiği önemlidir. Mesela Dilkeş'in “Gerçekler” şarkısı bu minvalde on numara bir şarkıdır. Ayrıca küfür falan da etmiyor o şarkıda. Demek ki gerçeklerden bahsetmek ve haklı bir isyanı dile getirmek için küfre başvurmaya gerek yok.

    * “Benim kaç şarkımı dinledin? Sadece battle yaptığımızı iddia ediyorlar.” - Bu konuda haklı; diyecek bir şey yok. :-)

    * “N'oldu lan Polyannalar? Zorunuza mı gitti?” - Rapçiler aşırı küfürlü ifadeleri rahat rahat kullanabiliyorlar diye dinleyenler de bu söylemlere alışmak zorunda değil. Rahatsız olmuş olabilirler; herkes bir değil sonuçta.

    * “Dışarıda sokağa tüküren insanlarız.” - O da doğru bir davranış biçimi değil ama bu yanlışlar aynı değerde değil. Ayrıca o küfürlerden rahatsız olanlar sokakta yere tükürmüyordur belki. Bu tarz bir söylem; “olması gereken” ile “olan” arasındaki çatışmada “olan”ın tarafında yer alan birinin söylemidir. Başka alanlarda “olması gereken” şey gerçekleşmiyorsa diğer bazı şeylerin de “olması gereken” gibi olmaması meşrulaştırılamaz. “Şöyle şöyle yapıyorsak şöyle şöyle de yapmamız doğal” anlayışı sakıncalı bir anlayış.

    * “Cümlenin sonunu küfürle getiren bir toplumuz.” - İyi halt yiyoruz (!) Getirmeyin kardeşim cümlenin sonunu küfürle; mecbur musunuz? Sözlü olarak ağızdan kaçabilir belki ama yazıda da sık yapılıyor. Ağız alışkanlığı yanında bir de el alışkanlığı oluşmuşsa yazılılarda kompozisyon da yazamazsınız o zaman; en az on beş cümleyi küfürle bitirmek zorunda kalırsınız. Yazın bakalım yazılı kâğıdına o küfürleri ne oluyor. Orada kullanmadan edebiliyorsan sosyal medyada da kullanmamayı başarırsın herhâlde. Ayrıca toplum olarak cümle sonuna getirilen ifade “anasını satayım”dır, o da her dakika kullanılmaz. Çoğunluk cılkını çıkarabilir ama doğrusu budur. Ayrıca toplum tek tip bireylerden oluşmuyor. “Herkes böyle”, “çoğumuz şöyle” türünden anlayışlar gelişmeyi durdurur, yerinde saymaya veya gerilemeye yol açar.

    * “Bir daha beni dinlemeyecekmiş. Dinlemezsen dinleme.” - Belli hassasiyetleri olan bir kişi seni dinlememe kararını sana bildiriyorsa bu kendince bir çeşit sitemdir; küfürle karşılık vermek yakışık almamış. (Şimdiki Joker farklı birisi olabilir ama burada zihniyet eleştirisi yaptığımız için bu noktaların üzerinden tekrar geçmem gerek.)

    * “Dinleyip dinlememek senin elinde” - Burada haklı, küfretmeden sadece bu yolda konuşsaydı daha iyi olacaktı.

    * “Sen beni öyle tanıdın diye öyle olmak zorunda değilim” - Sınavlarda olduğu gibi hayatta da bazı yanlışlar doğruları götürüyor maalesef. Bazı fiillerinle kendinden soğutursan diğer doğrularına bakılmayabilir.

    Joker'in bu konuşmasının üzerinden epey bir zaman geçti; ben insanların çoğunun o zamanlarda aklından geçirdiği şeylere pek de bir şey eklemedim sanıyorum. "Cehalete Sesleniş" meselesi çoktan kapanıp gitmiş olsa da, toplumsal psikoloji ve zihniyet açısından mesele önemini korumakta maalesef. Konuyu aşağıdaki entry'lerde daha güncel örnekler üzerinden yürüteceğim.
    yorumlayan adam
    2.7.2019 21:38 ~
    heart_plus : 0 stat_minus_2 : 0 


  2. 2- Dinî mevzuları işleyen herhangi bir newschool rapçi - “Dinden bahsediyoruz / Allah'ı anlatıyoruz.”

    Rapçilerin şarkılarda dinî - ahlâkî mevzuları işlemesinin “Dini kullanmak” olarak görülmesine karşıyım. Bu konuda şu entry'ye tamamen katılıyorum: (#176218) Öte yandan şöyle bir nokta var: Bazı rapçiler “Dinden bahsediyoruz, Allah'tan bahsediyoruz” deyince insanın şöyle bir soru sorası geliyor: Allah'ın sizin onu anlatmanıza ihtiyacı mı var? Tabii ki söz konusu rapçiler böyle bir imada bulunmuyorlar ama; en nihayetinde “müzik” icra ettiklerini unutuyor gibiler. Onları dinleyenlere bakın; çoğunluğu zaten hâlihazırda dinî hassasiyeti yüksek kişiler gibi gözükmekte. Zaten bildikleri şeyleri onlara hatırlatan bir müziği icra ediyorsun. (“Bilmek” ile her zaman hatırda tutmak aynı şey değil tabii; bildiğini hatırlamak da bir ölçüde faydalıdır.) Şarkıların teknik yönden yetersizse, bu şarkılarla kitle kazanıyorsan ve belli bir siyasî çizgide yürüyorsan insanlar samimiyetine inanmayabilir. Ayrıca “dinden bahsetmek” olgusuna basit planda bakan kişiler dinden bahsedenlerin peşine de çok kolay takılabiliyorlar. Ama Allah yolunda yürümek ile “Allah” diyen herkesin yolundan yürümek aynı şey değildir.

    3- Aksak - “Dostoyevski” şarkısı

    Epidemik'ten çıkan “Dostoyevski” diye bir şarkı var. Şarkıyı açıp dinlerseniz (Dinlemeseniz daha iyi gerçi :-) ) gelen eleştirilerin birçoğuna hak vereceğinizi düşünüyorum. Bir ara video altında Aksak'ın şöyle bir yorumu çıktı: “Gelen eleştiriler içinde ciddiye alabileceğim sadece bir iki tanesi var. Geri kalanlar ise aşağılık kompleksi olanlar tarafından özenle kusulmuş.” (Sileceğine ihtimal vermediğim için ekran görüntüsü falan almamıştım. Silmiş ama. :-) ) Bu kanıya nereden vardı acaba? İşin kötüsü, dinleyiciler içinden de hemen Aksak savunusu yapanlar çıkmış. “Sizin şarkılarınız beğenilmediği için sataşıyorsunuz.” minvalinde konuşanlar var. Türk halkı eleştirilenin yanında olma mevzusunu bazen yanlış anlıyor; bazıları gidip haklı eleştirilerin karşısında yer almaya başlıyor. Böylesi çok saçma. Eleştiriyle karşılaşan kimselerin ve onun tarafında yer alanların eleştirenleri hemen “çekemiyor” olarak yaftalaması da oldukça yanlış. Yaptığın işin elle tutulur yanı yoksa gelen eleştiriler “haklı eleştiri”lerdir; yapıcı veya yıkıcı olması bir kenara bırakılırsa, eğer haklılık payı varsa bu noktalara cevap vermelisin. Olmadı “Size hitap etmiyorsa dinlemeyin arkadaşım” der çıkarsın işin içinden (O iş de o kadar basit değil ama orası ayrı bir tartışma konusu.). “Çekemiyorsunuz” diye yanıt vermek saçma bir tutum. Kendini savunmak başka şeydir, karşı saldırıya geçmek başka şeydir. (Zaten yaptığı işi doğru dürüst savunamayacak kimseler karşı saldırıya geçme gereği duyarlar.) Ayrıca siz psikolog musunuz da insanlarda aşağılık kompleksi olduğuna dair hemen teşhis koyuyorsunuz? Asıl aşağılık kompleksi bu eleştirileri yapanlarda mı, yoksa eleştiriye karşı hemen karşı saldırıya geçenlerde mi acaba?

    4- Ezhel – Tutuklanma Mevzusu

    Ezhel'in tutuklanması doğrudur, yanlıştır; tartışma konumuz o değil. Bir videosunda “Ne yaptı ki size bu çocuk? Şirinlik yaptı; şarkılar söyledi.” diyor; böyle denilince benim aklıma Barış Manço'nun tarzı geldi. Ezhel o çizgide bir müzik icra etmiyor; dolayısıyla şirinlik falan yapmış olmuyor. Videonun devamında “Millet birbirini kesiyor; ben karınca incitmedim.” diyor. İyi de milletin birbirini kesiyor olması şarkılarda sakıncalı muhabbetler döndürmenin değerini nötrleştirir mi? Şarkılarda “aykırı” bir tip çizmeye çalışıyorlar galiba ama aykırılık belli hadler içerisinde olunca anlamlıdır. Toplumsal kurallarla arası bozuk kişi önce onları değiştirmenin hayalini kurar, sonra bu hayale ulaşamayacağını bilse bu yolda elinden geleni yapmayı, üç beş kişi de olsa birilerinin tabularını yıkmayı amaçlar, bunu da başaramazsa “kendi hâlinde”, kendi idealleriyle yaşamaya çalışır. Ama belli zamanlarda belli nesiller bunu yapmayı başaramadı. Geçmişte kendi idealini başkalarına da dayatan grupların savaşı insanlara türlü trajediler yaşattı. Şimdi de toplumu değiştirme idealine erişememiş olan bireylerin “en azından kendi kafamın içinde mutluyum” minvalinde mesajlar verdiği söylenebilir. Gerçeği değiştiremeyen birey onu hayal dünyasında değiştirmeyi tercih edebilir. Sürrealizm akımının resimlerine bakınız; ne dediğimi anlarsınız. Şarkılarda da bu türden bir değiştirime gitmek isteyen birey; değiştirmek isteyip de değiştiremediği dünyayı anlatmak yerine, dünyayı algılayışını bozan birtakım şeyleri anlatmaya başladı diyebiliriz. Bu bir özendirme değilse de meselenin odak noktası özendirme olup olmaması değil; gerçeklere kendini kapatmanın sakıncalı olması.

    Ezhel bir başka röportajda da “Benim müziğim başka ülkelerde suç değil” diyor. Başka ülkelerde farklı olup burada farklı olan o kadar çok şey var ki. En basitinden, orada on beş günlük maaşınla aldığın telefonu burada dört aylık maaşınla alıyorsun. İnsanlar bu sebeple bile ülke değiştirme hayaliyle yaşıyor. Bu ülke; muhafazakâr insanlara “Yallah Arabistan'a” çekilen bir ülke; bu anlayışı tasvip etmiyorum ama bu müzik başka ülkelerde suç olmadığı hâlde burada suç ise, burada icra etmeyeceksin.

    5- Ceg – Epidemik Röportajı (Sonradan yüklenen)

    Ceg bu röportajında bir şeylere özendirme suçu işlemediğini iddia ediyor ve “Biz keyif verici bir şeyin keyif verici olduğunu söylüyoruz. Bu bir sırmış; biz söyleyince sıkıntı çıktı.” falan diyor. Keyif verici olan bir şeyin keyif verici olduğunu anlatmadaki gayen ne peki? Mesela birileri şarkıda örneğin cinsî münasebetin keyif vericiliğini anlatsa bu p****grafik olarak algılanmaz mı? Bu da bir çeşit ahlâksızlık olarak görülecektir hâliyle. Olayı “Siz hiç yaşamadınız mı?” boyutuna getirerek bundan sıyrılamayacağına göre, diğer meselede de “Bu bir sır mı ki?” diyerek sıyıramazsın. “Biz sanatçıyız ve sanatçının amacı bir şeyler anlatmaktır.” diyor. Evet; ama anlattığınız şeyin dinleyiciyi de ilgilendiren bir şey olması gerekir. Kişinin içinde bulunduğu şartları dinleyiciye aktarması çoğu hâlde doğruysa da bazı hâllerde kendine saklaması daha mantıklıdır. Dediğim gibi, bu meselenin biraz da “toplum gerçeklerine adapte olmak istemeyen bireyin kendi kafasında kurguladığı gerçekliği anlatması” durumu olduğunu düşünüyorum. Önceden bazı gerçekleri dile getiren ve bunların değişeceği bir dünya özlemi sunan rapçiler “S**imde değil”, “Ben kendi dünyamda mutluyum” diyen rapçilere dönüştüler bir nevi.
    yorumlayan adam
    2.7.2019 21:39 ~
    heart_plus : 1 stat_minus_2 : 0 


  3. abi bu mevzubu sözlükte defalarca tartışılmış, bitmiş gitmiş artık yani. yine de yorumun için şahsen teşekkür ederim :)
    fikirsiz
    2.7.2019 21:40 ~
    heart_plus : 2 stat_minus_2 : 0 


  4. 6- Aspova - “Nude”

    Sözlükte beğenenler olmuş ama ben özellikle klip dolayısıyla beğenmeyen taraftayım. (Üstelik klip herhangi bir yaş kısıtlaması olmadan yüklenmiş. Öylesini de tasvip etmiyorum ama en azından oturum açma şartı olsaydı.) Gelelim cümlelere -Bazı kelimeleri değiştiriyorum- :

    * “Sanırım hayatında hiç x görmemiş gibi yorum yapan, yabancı müstehcen klipleri bayıla bayıla izlememiş gibi yorum yapan arkadaşlar eşcinsel?” - Ortada yaş kısıtlaması bile olmadan yayınlanan aşırı müstehcen bir klip var ve eleştirilere karşı “Siz eşcinsel misiniz?” minvalinde bir karşılık verilmiş. Devamında “Sizin sandığınız gibi sanatçılar olarak tek bir ruh hâlinde de yaşamıyoruz.” demiş. Evet; herkesin kişilik yapısı bir değil; herkesten de aynı şekilde davranması beklenemez ama sen de dinleyiciye tek tip insan muamelesi yapmışsın. Aralarında yabancı klipleri bayıla bayıla izlememiş kimseler olamaz mı yani? Ayrıca onlar yabancı; burası Müslüman bir ülke. Bu klibi burada yayınlarsan tepki alman gayet normal. Rap kültürü senelerce popun müstehcen kliplerini eleştirdi. Joker “S**eyim popçu k*****ları” dedi. Hidra “Küfürlerimiz X'in namusundan daha temiz.” dedi. Senelerce rapçiler tarafından da belli şekilde gaza getirilen kitlenin senin o eleştirilen kimselerin kliplerinden de beter olan klibini gördüğünde ne yapmasını bekliyorsun ki?

    Bir insanın eşcinsel olmaması, önüne gelen herkesin her yerini görmesi gerektiği anlamına gelmiyor. Kişi isterse gider yabancı klipleri seyreder; ne bileyim, açar defile seyreder. Ama sen müzik icra ediyorsan o adama müzik sunacaksın. Senden patates isteyen birine biber sunup biberin faydalarını anlatmak ne kadar mantıksızsa, bu klibi bu şekilde savunmak da o kadar mantıksız. Ayrıca, klip dolayısıyla insanların senin karakterin hakkında çıkarımlar yapmasından hoşlanmıyorsan, sen de dinleyicilerin bir davranışına bakarak kişilikleri hakkında gereksiz çıkarımlar yapmamalısın.

    * “Klipte p*** görmeniz bunu p**** yapmıyor.” - Hiç de katılmadığım ama muhafazakârların diline sakız ettiği bir cümle vardır: “Namaz kılmayan kâfir olmaz ama kâfirler de namaz kılmaz.” Cümlenin isabeti tartışılır; ama klipte p*** görmenin onu p**** yapıp yapmadığına bir tek sen karar vermiyorsun. Bir şeyin “x” olması durumu ile “x'ten farksız” olarak görülmesi durumu vardır. Birileri “x” derken “x'ten farksız” demek istiyor olabilir. Önemsiz farkları bir kenara bırakıp “X'ten farksız” denen bir şey hakkında o önemsiz farkları sıralamanın hiçbir manası yok.

    * “Hatta siz s**sle doğdunuz.”- Bilmiyorduk (!); öğrettiğin için sağ ol. :-)

    * “Hayatımdaki özel insanların, sadece s*** için benimle olmaya çalışan insanlarla aralarındaki farkı anlatan bir şarkı.” - Bunu farklı bir nakarat ve farklı bir kliple de yapabilirdin. Böylesi bir klibe muhtaç değilsin. Hatta senaryosu kuvvetli bir kliple çok daha güzel etki yaratır. Ayrıca bunu anlatan ilk kişi de sen değilsin; insanlara hayat dersi vermek istiyorsan çok daha güzel yolları var.

    * “Ben istediğim müziği istediğim klibi istediğim şekilde içimden geldiği gibi yaparım” - İnternette belki; ama televizyonda yapamazsın. O çeşit müstehcen kliplerin yasak aldığı bir ülkede internet bir tür kaçış mecrası oldu. Hidra'nın “Neden mi İllegal” şarkısında resmettiği resmin tam tersi bir resim bu. Sen içinden geleni yaparsan insanlar da içlerinden geldiği gibi küfreder. Niye kızıyorsun o zaman?

    “Böyle şeyleri sık sık göreceksiniz sadece yurt dışında gördüğünüz şeylerin ülkenizde de yapılmasına alışkın değilsiniz.” - Yurt dışı Müslüman ülke değil; burası Müslüman ülke. İnsanların kişisel birtakım hataları olabilirse de toplumu ve sanatı ilgilendiren bir yanlışla karşılaştıkları zaman ciddi reaksiyon gösterme hakkına sahipler. Sen kendi hayatında belli hassasiyetlere sahip olmayabilirsin, buna da hakkın olabilir; ama insanların gözüne soka soka “Müslüman mahallesinde salyangoz satmak” kabilinden işler yapamazsın. Ayrıca, çoğunluğun salyangoz istediği bir ülke hâline de gelsek; sen insanlara bunu sunarak -bilerek ya da istemeden- bu klibi izlemiş olan insanların günahlarına ortak olmuş oluyorsun. Bu tür hassasiyetlerin olmayabilir; umursamayabilirsin de; ama gerçek bu. Ve yarın öbür gün belli meselelere bakışın da değişebilir; o zaman dönüp “Ben saçmalamışım.” da diyebilirsin. Bugün sana edilen küfürleri bir şekilde savuşturabilirsin; ama yarın hayata bakış açın değiştiği zaman kendine edeceğin küfürleri savuşturma şansın yok. Şu an sana edilen küfürler ne kadar ağır gelse de altında ezilmezsin; ama yarın bir gün kendine küfreden bir insana dönüşürsen kendine ettiğin küfürlerin ağırlığı altında ezilme riskin var.

    “Keyifli dinlemeler” - İnsanlara sadece dinlemelik bir şey sunsaydın bu tarz eleştirilere maruz kalmayacaktın zaten. :-)

    Yazının uzunluğu için kusura bakmayın. Bir kısmı “Sen de boş konuşmuşsun” diyebilir; ama özellikle son olaylar hakkında sözlükte bir tepki ortaya koyulsun istedim. Yukarıdaki arkadaşlar / abiler de kendilerin küfredilmesinden rahatsız olduğu için, bu tepkinin küfürsüz de olabileceğini -hem de bu şekilde çok daha iyi olacağını- göstermek istedim. Eleştirilerinizde küfür ve hakaret kullanmazsanız eleştirdiğiniz kişiler olayı tabirlerinizin sertliğine, çekemezliğinize vs. getirerek sıyrılma şansı bulamazlar. Böylesi uyarılar onları da özeleştiriye sevk edebilir. Aksi durumda tarafların birbirine hakaretler savurduğu kısır münakaşalardan öteye geçilemiyor.
    yorumlayan adam
    2.7.2019 21:42 ~
    heart_plus : 0 stat_minus_2 : 2 




  5. @3 asıl meseleyi aspova üzerinden yürütüyorum kardeşim; zaten o yüzden entry'leri böldüm. diğer örnekler meselenin raple sınırlı olmadığını ve kişi meselesi değil zihniyet meselesi olduğunu daha iyi göstermek için anılmıştır. :-)
    yorumlayan adam
    2.7.2019 21:44 ~
    heart_plus : 0 stat_minus_2 : 0 


  6. bence sorun fazla konuşup işlerine bakmamaları. sosyal medyanın esiri olmaları.
    1453
    3.7.2019 11:28 ~
    heart_plus : 0 stat_minus_2 : 0 




  7. Burası müslüman bi ülke değil laik bir ülke. Nerden biliyon aspovanin pornografik icerikleri onaylayan bi dini olmadigıni bunu kısıtlamaya hakkın var mı? Yazdığın yazıyı okuyunca aklımda direk 12 yaşında rota krall yaaa diye gezen bi velet canlandı. Sevgiler:)
    anonim
    3.7.2019 12:19 ~
    heart_plus : 1 stat_minus_2 : 0 


  8. Ne yazık ki @7ye katılıyorum burası müslüman bir ülke değil. argümanlarını genellikle onlar müslüman ülke değil, biz müslüman ülkeyiz şeklinde kurmuşun. ama onlar diye bahsettiklerin dinsiz de değil. onların da bir dini var. orda böyle kliplerin çıkmasının sebebi dinsiz olmaları değil, bizim millet kadar takmamaları. yoksa orda bu tarz şeyleri takanlar da vardır emin ol. gücü ele geçirince kürtaj yasağı getiren eyalet yönetimleri var.

    biz yabancı yapınca izleriz, ama bizden biri yapınca garip karşılarız. bu da bir çeşit iki yüzlülüktür. tabi ikisini de izlemeyen arkadaşlar olabilir onlar kendi inançlarına göre doğru yoldalardır.

    ülkemizin öğrenemediği şeylerden biri, başkalarına karışma hakkına sahip olduğuna inanmak . aspova kimdir bilmiyorum klibi çıplaklık içeriyormuş bahsedilene göre. izlemedim. beni ilgilendiren bir şey değil. tüm televizyonlarda prime time yayınlanacak mı bu klip? hayır. biri zorla bana izletecek mi bunu? hayır. kendin istersen izleyebileceğin bir şey. Şikayetlerin olabilir ama burası müslüman ülkedir ha olunca tek argüman bu konuda patlıyorsun ne yazık ki. Bu baskıyı normal karşılıyorsun muhafazakarızdır moruk diyerek. bu baskı normal bir şey değil, kimsenin de hakkı değil bu kadar baskı yapmak birine.

    Bizimkiler adam akıllı nudity kullanmıyor bir de tabi. serin adlı bir rapçi de bu tarz bir şey yapmıştı. Her şeyin fazlası zarar. Soft bir nudity kullanmayı öğrenirse bizimkiler bu tarz tepkiler daha az olur diye düşünüyorum.

    yorumlayan kardeşim, rap konusundaki yorumlarını seviyorum iyi argümanlar kuruyorsun ama bu konular sana göre değil gibi gözüküyor. çok girme bu konulara bence. bunun dışındaki yorumlarına katılıyorum.

    tanım: yorumlayan adamın rapçiler hakkında yazdığı floodu içeren başlık.
    mertd
    3.7.2019 13:54 ~
    heart_plus : 1 stat_minus_2 : 0 


  9. @7 Öncelikle benden de sevgiler.

    Bazı mevzularda çok ezbere yanıtlar veriyorsunuz kardeşim. “Müslüman bir ülke değil laik bir ülke” cümlesi ezbere bir yanıt mesela. Bu ifadenin kullanıldığı her tartışmada ille birileri çıkar böyle bir karşılık verir; ama içi dolu bir karşılık değil bu. Müslümanlıkla laiklik birbiriyle zıt kavramlar değil; ben orada toplumsal bir realiteden bahsediyorum. “Devletin dini olmaz” diyebilirsin ama insanların var. “Sen burada bunu yaparsan tabii ki tepki gelir.” anlamında yazdım onu.

    “Aspova'nın bu şekil bir dini olmadığını nereden biliyorsun?” - Yazdıklarımı dikkatli okuduysan ihtimal dâhilinde olarak “öyle hassasiyetlerin olmayabilir” yazdığımı görmüş olman gerek. Sen insanlara hitap eden bir iş yapıyorsan hitap ettiğin kişilere göre de hareket edeceksin. (Tabii insanlar senden kötü olanı bekliyor diye “İnsanlar istiyor” mantığıyla yapmamalısın; orası ayrı.) Bir kişinin satanist olduğunu ve kedi kestiğini düşün (“Bu bir efsane” falan deme; örnek veriyorum burada); biz onu hayvanlara zarar vermekten yargılamayacak mıyız? “Onun da dini bu” deyip kenara mı çekileceğiz yoksa? “Laiklik” dediğin şey fıkhı devreden çıkarır; hayatın realitelerini ve insanî, ahlakî kaideleri değil. Ben zaten yazının başında “en azından yaş sınırı koyulsaydı.” falan dedim. Ayrıca adam içeriğin senin bahsettiğin türden bir içerik olmadığını savunmaya çalışmış kendince; ama sen bile ikna olmamış olacaksın ki “Adam onaylıyor olamaz mı?” falan diyorsun. :-)

    “Kısıtlamaya hakkın var mı?” - Ben bu yazıyı video altında yazmadım ki zaten; sözlükte yazdım. Kısıtlama imkânım da yok zaten. Ben işin kendisinden çok savunuluş biçimini tartışmak istedim; bence verdiği cevaplar tatmin edici değil. Kişi meselesi de değil bu. Ben Aspova'ya “Geber Pislik” albümü çıkmadan önce rastlayıp dinleyenlerdenim. O zamanki çizgisini beğeniyordum; “Geber Pislik” albümünü de büyük ölçüde beğendim. Şimdilerde ortaya koyduğu fiilin doğruluğu - yanlışlığı tartışılır; zaten klibi izlemek isteyen izler, istemeyen izlemez. Ama kendini savunuş biçimiyle insanlara yanlış örnek oluyor. Cümlelerinin çok basit noktalara odaklı olduğunu ve hesaba katmadığı şeylerin olduğunu izah etmeye çalıştım. “12 yaşında veletler” dediğin insanlar ve zekâ yaşı 12'de kalmış kimseler de bu tarz açıklamaların etkisinde kalıp boş konuşmaya alışıyorlar. O zaman da toplumsal iletişimsizlik oluşuyor. Kimin neyi savunduğu belli olmuyor; herkes ezbere bir şeyler sallıyor ama kimsenin yanıtları tatmin edici olmuyor.

    “Yazdığın yazıyı okuyunca aklımda direkt 12 yaşında bir velet canlandı” - Bu konuda da önyargıların esiriyiz maalesef. Ben her yazdığım yazının başında yaşımı belirtecek değilim. Kaldı ki o zaman da “Yaşını niye söylüyorsun? Akıl yaşta değil baştadır.” falan deme riskiniz var :-) Çok merak ettiysen; 25 yaşındayım. Ve ne yalan söyleyeyim; ben de yukarıdaki türden açıklamaları yapan kişilerin “dünkü çocuk” gibi davrandıklarını düşünüyorum.
    yorumlayan adam
    3.7.2019 13:59 ~
    heart_plus : 0 stat_minus_2 : 1 


  10. @9 senden daha işsiz biriyim ama şimdi laf anlatmakla uğraşmak istemiyorum, senden isteğim şu entryndeki ilk 2 paragrafı bir oku, "bir ne yazmışım lan ben diye" düşün. :-))))))999
    viva la muerte
    3.7.2019 14:07 ~
    heart_plus : 0 stat_minus_2 : 0 


  11. @8 kendimi tam olarak ifade edemedim galiba; aspova oradaki cevaplarını kitleye cevaben vermiş; ben "burası müslüman ülke; bunu yapamazsın" minvalinde konuşmadım; "tepkilere niye şaşırıyorsun ki" argümanımın açımlaması olarak söyledim onları. klibe gir bak bakayım 18+ yazmamasına tepki verecek misin vermeyecek misin?

    "ikisini de izlemeyen arkadaşlar olabilir" - ben de "ikisini de izlemeyen arkadaşlar olabilir" hesabı; "dinleyici kitlesini de bir kefeye koymayın." yazdım.

    "başkalarına karışma hakkı" - "başkasının özgürlüğünün başladığı yerde senin özgürlüğün biter." diye bir söz var. aspova bu klibi çekmekte özgür olabilir; ama "gülü seven dikenine katlanır" diye de bir durum var. ben rap kitlesinin kimleri dinleye dinleye yetiştiğini açıkladım; "dün müstehcen kliplere sövenler bugün de söver; buna şaşmamalı." dedim. ayrıca "özgürlük" ve "hoşgörü" kavramlarının çarpıtılması ahlakî yönden bazı sıkıntılara yol açıyorsa -gençlerin doğru yönlendirilmesi açısından mesela- orada yanlışı eleştirmeyelim mi? kaldı ki ben bu konuyu sözlükte dile getirdim; gidip aspova'ya "bu ne biçim klip?" demedim ki. küfredenleri de onaylamıyorum. her şeyin bir usulü var. :-) (burada aspova'ya hitaben yazmışım gibi duruyor ama yazı öyle gelişti. sözlüğe girmiyorsa görüp okuma şansı yok. zaten konu başlığı da genel bir başlık. :-) ) siz "yapılan yanlışa tepki vermek" ile "başkalarına karışma"nın aynı şey olduğunu mu düşünüyorsunuz? ben insanlar birbirine karışsın demiyorum; ama yapılan bir yanlışa tepki verildiğinde hemen "bana karışamazsınız. özgürüz. laikiz" moduna geçilmemesi gerektiğini düşünüyorum. (internet haydi neyse de televizyon programları için bu böyle.)

    kullandığım argümanlardan kaynaklı bir rahatsızlık duydunuz sanırım; ama belirteyim, ben muhafazakâr değilim.

    "bu konular sana göre değil gibi gözüküyor" - hayır; tam da bana göre. sözlükte bir iki kere de dile getirdiğim üzere ben bir edebiyat mezunuyum. ve ortada bir metin varsa onda kullanılan dili eleştirebilirim, savunulan argümanların ağırlığını vs. tartabilirim. ben direkt klibin eleştirisini yapacak olsaydım gider o başlığın altına yazardım. ben meseleyi farklı bir taraftan açımlamak istedim. kim ne yapıyorsa yapabilir; ama iş yapılanları savunmaya gelince dolu cümleler kurulamıyorsa sorun var demektir. bu tarz bir tartışma anlayışı topluma da sirayet ediyor; insanlar neyi savunduğu belli olmayan, birtakım ezberleri öne sürerek kendi haklılığını kanıtlamaya çalışan bireyler olmaktan kurtulamıyorlar. benim yazdığım yazıyı da bu açılardan eleştirebilirsiniz; ama yazdıklarımın ana fikrine odaklanmamış gibi karşılıklar veriyorsunuz diyebilirim.
    yorumlayan adam
    3.7.2019 14:18 ~
    heart_plus : 0 stat_minus_2 : 0 


  12. fb | twt | youtube | insta | spotify | anket | uyarı | devlog

    bol'da yer alan içeriğin doğru veya güncel olduğu hiçbir şekilde iddia veya garanti edilmemektedir. burada okuduklarınız sizi dehşete düşürürse türkçe rap ansiklopedisine de göz atmayı deneyebilirsiniz.
    hukuka aykırı olabileceğini düşündüğünüz içerikler titizlikle incelenip gereği düşünülmektedir. sözlüğü reklamsız görüntülemek isterseniz üye girişi yapabilirsiniz. soğuk içiniz.

    rastgele gururlarımız: